|
||||||
|
||||||
|
Bobby Zachariae: Den tænkende krop (2000)
|
Bobby Zachariae: Den tænkende krop. Rosinante, 2000. (p. 42) |
||||
Vilhelmine Zahle: Vildsomme veje (1890)
Han var meget livlig og underholdende, fik ordnet køre- og sejlture og fik Valborg til at interessere sig for botanik, hvori han selv var mester. De besluttede at foretage et par fodture i omegnen for at finde planter, og han tilbød velvilligt at hjælpe hende til rette med ordningen af en blomstersamling." |
Vilhelmine Zahle: Vildsomme veje. Forlaget Hønsetryk, 1982. (p. 60) |
|||||
Ditleff von Zeppelin: Franskmanden (1912)
|
Ditleff von Zeppelin: Franskmanden. Gyldendalske Boghandel, 1912. (pp. 19-21) |
|||||
Dagmar von der Lyhe Zernichow: Flagrende Eroter (1912)
Og Greven gav Papa et kort résumé over den samfundsfarlige og ødelæggende Lære, hiin stoere Philosoph og hans Disciple søger at udbrede. Hvordan de pønsker paa at omvælte alle gamle Former og nedarvede Traditioner. Udslette de af Vorherre indsatte Grændser mellem Aristokratiet og de lavere Stænder, jage Vorherre selv ud af sin Himmel og tage Jorden i Enebesiddelse!
Ja, saa vidt gaar de ivrigste, at ej alleene ville de bort med de gode Manerer og den herskende bon-ton, lmen vil og Klædedragten til Livs. Vil ej længere bære Paryk eller Pudder, haaner de høje, røde Hæle, som giver Foden det fornemme Udseende, taaler ej det stramme corsage de baleine, som man dog ej kan holde sig rank foruden og forlange løse, viide Klæder, der skal følge Legemsformerne, som de ere fra Naturens Haand! Er det er ej gudsbespottelige Forlangender?
Og til de Mennesker hører Mr. Philibert! Og jeg, som i hans enkle Klæder saae kuns et Tegn paa verdslig Fattigdom og gejstlig Ophøjethed! Ja, selv meenede ham at høre en gejstlig Orden til! Og saa haver han gaaet om som een af de forklædte Ulve, han saa tidt advarede imod! Jeg vil ej undsee mig for at sige dig, Koranth, at Tanken var saa overvældende, at Taarerne kom mig i Øynene, men var det ej af Rørelse, da Papa bød os at sige ham adieu for stedse." |
Dagmar von der Lyhe Zernichow: Flagrende Eroter. Gyldendalske Boghandel, 1912. (pp. 59-61) |
|||||
B. Zætter: Knald eller fald (1985)
"Manden på talerstolen snakkede og snakkede… i det skarpe lys så man gamle faner og andet ragelse. I en glasmontre de pæle man bandt folk til, der skulle skydes. Hvor var det længe siden. Hvor var det ligegyldigt, om det var Søren eller Michael, der ledede gruppe 8… for 13 dage siden havde unge mennesker, unge som du var for 40 år siden vovet at tale uretten midt imod. Det borgerlige samfund gik amok. Samlede tusindvis af politi og folk, som kaldte sig arbedjere. Arbejdere uden klassesolidaritet ganske vist. De var nok i samme parti som Weidekamp. Og hvorfor det mægtige opbud af magt? En håndfuld unge mennesker havde bz'at nogle gamle huse, hvor de var ved at indrette sig. Musik i cafeen. Et andet liv. Et forsøg på noget andet end det af bistandskontoret fastlagte. Derfor kom magten. Med stave og hunde. Det var slemt på Nørrebro og så…
En tunnel som i Horserød. Ja, man havde gravet sig under Korsgade, mens tunge linie 3-busser drønede hen over. Da politiet og dets skruebrækkere kom ind, var fuglene fløjet. Hvor var det fint. Det var politik så det battede. At gøre magten til grin på den måde det var bare fint… helt fint. Men det var der ikke mange der tænkte på den aften i Frihedsmuseet. Hvorfor ikke? Her sad en række folk, som engang havde været friske. Hvorfor var de så døde i bolden nu? Gamle måske, men der er mange friske gamle. Det er ikke til at forklare, at de stod forrest engang, og nu gider de ikke mere… hvorfor?
Frihedsmuseet. Museet for historieforfalskning. Museet der kan forklare modstanden under krigen uden at tale om politik, uden at anklage gamle tyskervenlige politikere, uden at tale om værnemagere, uden at tale om danske bønders millionfortjenester under krigen. Her samles en 4. maj-aften i 1984 igen de unge. De vil fejre friheden. Men nej, den er på museum og og politiet kommer." |
B. Zætter: Knald eller fald. Autonomt Forlag, 1985. [upagineret] |
|||||
|