|
||||||
|
||||||
|
Thøger Larsen: Slægternes Træ (1914) henover brede Agre, aabne Lader for fulde Læs, Sejl, som stryger om Klint og Næs, Byger, som gaar og kommer – det er den danske Sommer. Leg, som faar aldrig Ende, Øjnene blaa som Vand i Vaar – mildt om et evigt Danmark spaar, Sol over grønne Sletter, Lykke og lyse Nætter." |
Thøger Larsen: Slægternes Træ. Gyldendalske Boghandel, 1914. ('Den danske Sommer', p. 10) |
||||
Anne Linnet: Glimt. Blandede billeder & sange (1983) og tænke på dig hvis jeg ku spille dig frem i døren så ku vi få en rar snak jeg sku nok la vær at sige det til nogen hvilken sten der skal på dit gravsted der skal også være en bænk så kan vi slå os ned i fred og ro fyre en fed og spille lidt guitar." |
Anne Linnet: Glimt. Blandede billeder & sange. Tiderne Skifter, 1983. ('Dit gravsted', p. 61) |
|||||
Axel Linvald, Mouritz Mackeprang & Aage Friis (red.): Det Danske Folks Historie (1927-29) Forud var gaaet de Fester, som Blicher (siden 1839) havde indbudt til paa Himmelbjerget i Sammenhæng med, hvad han ellers i disse Aar virkede i Pressen for Oplivelsen af Almensansen i Danmark, – han bruger dette Ord fra det attende Aarhundrede, som Grundtvig ombytter med det romantiske Udtryk Folkeaanden. Det lykkedes ham dog ikke at forene de to meget forskellige Forbilleder, han havde for disse Fester, nemlig Bøndernes Pinsefest i Avnsbjerg Hestehave og de olympiske Lege i Oldtidens Grækenland, han var næsten ene om Underholdningen med Taler og Sange, og selv i de sidste traf han først Tonen i den 'jyske provinsialsang' (Jyden han æ stærk aa sej), som han i sit sidste Leveaar skrev for en paatænkt Folkefest paa Hohøj ved Mariager." |
Axel Linvald, Mouritz Mackeprang & Aage Friis (red.): Det Danske Folks Historie, I-VIII. Chr. Erichsens Forlag, 1927-1929. (Bd. VI, pp. 558-59) |
|||||
Hans Lützhöft: Nogle Ord til Formaning og Opbyggelse (1893) |
Hans Lützhöft: Nogle Ord til Formaning og Opbyggelse. Thieles Bogtrykkeri, 1893. (p. 3) |
|||||
Knud Ejler Løgstrup: Kunst og Erkendelse (1973) |
Knud Ejler Løgstrup: Kunst og Erkendelse. Gyldendal, 1976. (pp. 98-99) |
|||||
|