|
||||||
|
||||||
|
C.A. Ægidius: Mænd - En Spejderbog, Læsning for dansk Ungdom (1915)
Hans Sind blev sjælden eller aldring bragt ud af Ligevægt, og som Eksempel paa hans uforstyrrelige Ro fortælles, at da han engang var gaaet i Land, hørte han Nødskud fra sit Skib, der var kommen i Brand. Da han kom, var Officererne i Færd med at forlade Skibet og raabte til ham, at Ilden var saa nær Krudtkammeret, at man hvert Øjeblik kunde vente, at Skibet sprang i Luften. "Er det saadan fat, er det nok bedst, at jeg kommer til", svarede Niels Juel og gav Sluproerne Ordre til at ro ham ud til det brændende Fartøj, hvor han saa traf foranstaltninger til at faa Ilden slukket.
I Ligtalen over ham hedder det, at selv om han førte Blodfanen, stod han selv under Troens Banner. Han bluedes ikke ved at være Gud bekendt, men ærede ham offentlig i hans Forsamling og forsømte aldrig Kirken. Man hørte aldrig en Ed af hans Mund, og hørte han den af andre, sparede han ikke at straffe det, og skete det ved hans Bord, forlangte han en Bøde til de Fattige. Morgen og Aften samlede han sine Børn og sine Husfolk til Andagt, og før han gik i Kamp holdt han Bøn.
Det er saadanne Mænd, der skaber Dygtighed, Tillid og Mod omkring sig og som i Eftermælet sikrer sig en umistelig Plads." |
C.A. Ægidius: Mænd - En Spejderbog, Læsning for dansk Ungdom. Albert Bayers Forlag, 1915. (pp. 70-72) |
||||
Jens Peter Ægidius: Mytologi og folkehøjskole (1978)
Mens oldtidens og middelalderens verdenshistorie udspillede sig omkring Middelhavet med hebræere, grækere og romere som hovedfolkene, så er lysestagen nu, efter Grundtvigs overbevisning, flyttet til folkeslagene omkring de nordlige have, til nordboerne som det fjerde hovedfolk. For Grundtvig omfatter de nordiske folk ud over de skandinaviske folk og islændere også englænderne, idet det engelske folk blev til gennem udvandring fra Danmark; den verdenshistoriske opgave han ser tildelt de nordiske folk i nutiden: at skabe en "nordisk folkelig videnskab", mener han dog ikke at det engelske folk kan inddrages i, dertil er efter hans mening de "kolossalske Højskoler" i Oxford og Cambridge for inficerede med den "Italienske Videnskabelighed" eller "romerske U-Aand". Men Shakespeare værdsætter han meget højt, hans digtning er en udladning af "Nordens Kæmpe-Aand", han er en hedensk profet for den nordisk-folkelige "vidskab" som skal komme." |
Jens Peter Ægidius: Mytologi og folkehøjskole. Fri Nordisk Folkehøjskole, 1978. (pp. 12-13) |
|||||
Andreas Æreboe: Forslag til mine Medborgere om en Havns Anlæggelse ved Helsingøer (1804)
|
Andreas Æreboe: Forslag til mine Medborgere om en Havns Anlæggelse ved Helsingøer. Trykt paa Forfatterens Bekostning hos Andreas Geidelin i Store Kannikestræde no. 45, 1804. (pp. 5-6) |
|||||
Rasmus Æreboe: Notarius Publicus Rasmus Æreboes Autobiografi (1685-1744) (1889)
|
Rasmus Æreboe: Notarius Publicus Rasmus Æreboes Autobiografi (1685-1744). Gyldendalske Boghandels Forlag, 1889. (pp. 162-63) |
|||||
H.J. Æskemose: En Reisebeskrivelse (1854)
"– "Morten!" udbrød jeg, "Lediggang er Djævelens Hovedpude. "Medens Du har ligget og døset, har jeg samlet Materialier til Øens fuldstændige Beskrivelse. Hvad skal det betyde? Hvorfor gaaer Du saaledes og hænger? Du har havt Lykken med Dig langt mere end de Fleste, og dog er der ikke Spor af Glæde eller Tilfredshed at see hos Dig; men dersom Du vil blive saaledes ved, som Du har begyndt, maatte Du ligesaa gjerne blive herovre hos Jordrotterne paa Klintholmen; thi jeg indser ikke, at Du kan gjøre mindste Nytte i Verden, naar Du ikke vil opmande Dig og ryste Dovenskaben af Dig."
Denne min Tiltale havde den Virkning paa Morten Luther, at han forandrede sin liggende Stilling til en siddende og svarede:
– "Du har Ret, Morbro'er! Hundrede Gange har jeg sagt mig selv det. Jeg er det utaknemmeligste og unyttigste Mennesker, der kan tænkes."" |
H.J. Æskemose: En Reisebeskrivelse. Chr. Steen & Søns Forlag, 1854. (pp. 32-33) |
|||||
|